Business Inspiration in Café Fringale

Voor deze nieuwe ontmoeting koos Roger Helsen, initiatiefnemer van Business Inspiration, een bijzondere plaats: Café Fringale in Zoersel.
Niet zomaar een koffiebar, maar een toffe ontmoetingsplaats waar lekker genieten, wielersport, schaken, business games en zakendoen vlot samengaan.
Ook de warme oktoberzon was van de partij. Roger, Koen, en alle deelnemers straalden veel goesting uit om er een aangename, en tegelijkertijd leerrijke namiddag van te maken.

Café Fringale

Het mooie weer liet toe het event te laten doorgaan in de gezellige tuin van Kris Boeckmans en Marie Claude, de zaakvoerders van café Fringale. Ik kende Kris van reputatie als voormalig profrenner en wielerkampioen. Maar zijn talenten als barista waren voor mij een ontdekking.

Even kennismaken met de baas des huizes met een glas champagne in de hand, deskundig geserveerd door sommelier Sean. Van Roger Helsen leerden wij hoe belangrijk de ontvangst van klanten en gasten is, en wel bij het binnenkomen en aan de receptie. Een babbel met gastheer Kris bevestigt dat deze jonge ondernemer van wanten weet:

Klanten ontvangen dat is als een spurt aantrekken voor je team. In mijn sport heb ik geleerd ten dienste van mijn team te rijden.

Kris Boeckmans

Een wijze introductie van Kris en een schot in de roos, als het gaat over het Pulcra denken en handelen.

Netwerk en service

In een fietscafé spreek je over fietsen. Zo vertelde een genodigde ondernemer over zijn nieuwe elektrische fietsaanwinst. Gekocht per internet, weet je wel. Dan ontvang je thuis een enorme kartonnen doos. Je maakt die snel open, bewondert even je nieuw stalen ros. Maar dan begint de miserie: je krijgt in het oog dat de pedalen averechts staan en dat er nog meer stukken dienen te worden gemonteerd. Zelf ben je geen handige Harry, en er is geen service voorzien die dat opvangt.

Van het een kwam het ander: het gesprek tussen ondernemers ging verder over het strategisch belang van service en na service in de klantenrelatie. De conclusie van het verhaal is een mooi voorbeeld van de trend van een verkoop- naar een serviceorganisatie:

Volgende keer ga ik gewoon naar de fietswinkel waar de service wel inbegrepen is en rijd ik al fietsend naar huis.

Homo ludens

Terwijl wij van een goede babbel genoten waren Ben Vandeputte, onze schaakexpert, en speldeskundige Mark Van Achter druk in de weer om schaakborden en spellen klaar te maken. Zelf ben ik geen homo ludens, geen spelende mens, naar het gelijknamig boek van de Nederlandse historicus Johan Huizinga. Maar naar het spel kijken blijft leerzaam: de gezellige drukte van spelers en de verbanden die ze leggen om te komen tot de oplossing. Het observeren van de schakers en het voor mezelf stellen van de waaromvraag van een zet: zo maar iets ondoordachts of instinctief gedaan? Of is deze zet het gevolg van een uitgekiende en toegepaste strategie?

In mijn carrière als CEO heeft de bekende spreuk van de Chinese strateeg Sun Tzu, me veel geholpen:

Zonder tactiek is de langzaamste weg naar de overwinning. Tactiek zonder strategie Is het rumoer voorafgaande aan de nederlaag.

Sun Tzu

Ook gewezen wereldkampioen schaken Garry Kasparov heeft interessante bladzijden gewijd aan het toepassen en vasthouden aan de eigen strategie.

Pulcra

Na de denksporten bracht Roger op speelse wijze het inspirerend verhaal van het Pulcra concept, waarin hij al de kunde en ervaring van zijn succesvolle carrière als consultant in verkoop en verkoopmanagement heeft samengebracht.

Het Pulcra concept staat voor schoonheid, respect, uitstraling, balans, kennis, verleiding en oprechtheid. De speech van Roger was er van doorspekt. Hij legde uit hoe belangrijk het is voor een bedrijf om als één organisme naar de klant te gaan. Roger benadrukte het belang om iedereen bij het verkoopproces te betrekken. Van de receptie tot het verkooptraject en de marketing, en van het productie- tot het warehousemanagement.

Steeds meer leren

Als man van de daad zou Roger zichzelf niet zijn zonder praktische toepassingen. Met het uniek Pulcra kaartenspel demonstreerde hij hoe men als verkoper met vier kaarten – over verkoopkunde, strategie, filosofie en gouden zinnen – de klant weet te overtuigen, en naar het order te vragen.

Roger onderbouwt dit met een citaat van de filosoof Friedrich Nietzsche:

Ik wil steeds meer leren, het noodzakelijke aan de dingen als het schonen beschouwen: zo zal ik één van diegenen zijn die de dingen schoonheid verlenen.

Friedrich Nietzsche

Ik noteerde terloops allerlei tips en weetjes: blijf leren en oefenen; lees regelmatig een boek; neem steeds nota’s; eenvoud siert; verkopen is een langzaam proces; wie wacht komt steeds te laat; risico nemen is ondernemen; de monopolies van vandaag zijn morgen verdwenen; vergeet nooit te prospecteren …

Geen appelflauwte in café Fringale

Na deze deskundige Pulcra uiteenzetting sloten wij de avond af met een uitgebreid culinair moment. Over de wijn hoorde ik iemand van de aanwezigen zeggen:

Als Roger de wijn kiest is het altijd top.

En inderdaad: zelf proefde ik van een uitstekende Bourgogne en van de stevige Pauillac.

In café Fringale moeten de gasten beslist geen appelflauwte vrezen. De barbecue was een culinair hoogstandje. Aan tafel werd nog uitvoerig nagekaart over de actualiteit en de huidige uitdagingen waarvoor de ondernemers momenteel staan. Ik dacht even aan de woorden van de Franse filosoof Louis Pauwels:

Zwakke bedrijven hebben problemen, sterke bedrijven bieden oplossingen.

Iedereen aan onze tafel ging voor de oplossingen en dat gaf me een goed gevoel.

Tenslotte kon ik niet weerstaan aan een fijn stuk taart en de degustatie van een koffieblend van het huis, samengesteld door Cross Roast, de koffiebranderij van Tom en Isabelle Helsen.

Ik hoorde een aanwezige fluisteren:

Ze mogen me meteen inschrijven voor de volgende zitting.

Inderdaad, deze editie van Ondernemers ontmoeten ondernemers van Business Inspiration verdient het predicaat ‘zeer geslaagd’: En als ik langs Zoersel passeer ken ik voortaan één goed adres voor een lekkere koffie met gebak: Café Fringale.

Nu is het de beurt aan de vier bedrijven die dit concept delen, om hun beste klanten uit te nodigen: Fraeye Living, SalesBridge, AutoChat en Twikit. Nog dit jaar gaan wij naar Fraeye living in Ardooie. SalesBridge, AutoChat en Twikit organiseren hun event in 2024.

Door Wido Bourel